سلامتی بارداری

دیابت بارداری وعلائم آن

دیابت بارداری

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری به این معنی است که در دوران بارداری سطح قند خون‌تان بالا می رود در حالیکه قبل از بارداری سطح قند خون‌تان در حد نرمال بوده است.

جای نگرانی نیست، اگر به چنین مشکلی دچار شوید باز هم می توانید فرزندی سالم به دنیا بیاورید. فقط کافی است تا با پزشک متخصص خود ملاقات کنید و اقدامات ساده ای در جهت مدیریت و کنترل قند خون تان انجام دهید. غالبا هم بعد از تولد بچه، دیابت بارداری برطرف می شود.

ابتلا به دیابت بارداری احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می دهد اما به طور قطعی منجر به بروز آن نمی شود.

علائم و نشانه های دیابت بارداری

زنان مبتلا به دیابت بارداری اغلب نشانه ها و علائم خاصی ندارند و طی انجام آزمایشات غربالگری بارداری که به طور منظم انجام می دهند، متوجه ابتلا به این دیابت می شوند.

دیابت بارداری و علائم آن

دیابت بارداری

به ندرت، خصوصا اگر دیابت بارداری از کنترل خارج شده باشد، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

• احساس تشنگی بیشتر

• احساس گرسنگی بیشتر و خوردن بیش از حد معمول

• افزایش دفعات ادرار

چه عواملی منجر به بروز دیابت بارداری می شوند؟

طی دوران بارداری، جفت، هورمون هایی ترشح می کند که ممکن است منجر به افزایش و تجمع گلوکز در خون تان شود. معمولا، پانکراس به اندازه ای انسولین تولید می کند که بتواند این مشکل را برطرف کند. اما اگر موفق به این کار نشود، میزان قند خون تان افزایش می یابد و به دیابت بارداری دچار می شوید.

این نوع دیابت سالانه در ۲ تا ۱۰ درصد بارداری ها بروز می کند. عواملی که احتمال ابتلای شما به این دیابت را افزایش می دهند عبارتند از:

• داشتن اضافه وزن زیاد قبل از بارداری

• تعلق به نژاد آفریقایی-آمریکایی، آسیایی، اسپانیایی یا بومی آمریکایی

• داشتن سابقه ی قند خون بالا، البته نه به اندازه ای که دیابت تشخیص داده شود

• داشتن سابقه ی خانوادگی در ابتلا به دیابت

• سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری در بارداری های قبلی

• داشتن فشار خون بالا یا دیگر اختلالات پزشکی

• سابقه ی به دنیا آوردن کودکی با جثه ی بزرگ (بزرگتر از ۴ کیلو)

• سابقه ی به دنیا آوردن جنین مرده یا بچه ای مبتلا به نارسایی های مادرزادی

• داشتن سن بالای ۲۵ سال

دیابت بارداری و علائم آن

تشخیص و آزمایشات دیابت بارداری

دیابت بارداری اغلب در نیمه ی دوم دوران بارداری بروز می کند. پزشک، بین هفته ی ۲۴ و ۲۸ بارداری بررسی می کند که آیا به این نوع از دیابت دچار هستید یا نه. اگر احتمال خطر بروز این بیماری در شما بالا باشد، این بررسی های پزشکی، زودتر از این تاریخ انجام می شوند.